Zoals je ongetwijfeld weet, is linkbuilding bij SEO zeer belangrijk. Of jouw website goed scoort in de zoekmachine, is van diverse factoren afhankelijk. Het aantal kwalitatieve backlinks is een belangrijke en soms zelfs doorslaggevende factor. Het valt je wellicht op dat wij de term “kwalitatieve linkbuilding” gebruiken. Want kwaliteit, dat is waar het om draait. Wij leggen je graag uit waarom en hoe dit werkt.
Hoe linkbuilding veranderd is
Linkbuilding is voor SEO altijd belangrijk geweest. De zoekmachine wil de beste resultaten weergeven. Om te bepalen wat de beste resultaten zijn, wordt er gekeken naar een groot aantal factoren. Niet allemaal wegen zij even zwaar mee. Linkbuilding heeft altijd zwaar meegeteld.
De zoekmachine gebruikt backlinks naar jouw website om een inschatting te kunnen maken van je autoriteit. Een website waar veel andere partijen naartoe linken, zal in veel gevallen meer autoriteit hebben dan een website waar helemaal niemand naar verwijst.
Marketeers weten dit ook. Daarom wordt er van oudsher ingezet op linkbuilding. Dit kan echter voor een probleem zorgen. Met dat probleem ben je wellicht bekend: manipulatie. Wanneer er vol wordt ingezet op het verkrijgen van zoveel mogelijk backlinks: hoe betrouwbaar is dat dan nog? Backlinks kunnen worden gekocht of op allerlei slinkse manieren worden verwerkt.
Dat is dus niet waar backlinks voor bedoeld zijn. Als reactie hierop zijn er aanpassingen gemaakt in de manier waarop zoekmachines backlinks beoordelen. Daarom wordt er nu meer dan ooit tevoren gekeken naar kwaliteit en relevantie.
Wanneer zijn backlinks goed voor je SEO?
De tijd waarin je automatisch goed scoorde wanneer je duizenden backlinks had, is voorbij. Kwaliteit en relevantie zijn belangrijk. Voor het bepalen van de kwaliteit wordt gekeken naar de url van de partij die naar jou verwijst. Heeft deze site een goede reputatie of niet? Ook zal de zoekmachine een inschatting maken van de relevantie van de link. Heb jij bijvoorbeeld een kapsalon, dan is een link van een online beauty magazine relevanter dan een link vanaf de website van een autobedrijf.
Een backlink heeft dus waarde wanneer deze afkomstig is van een site met een goede reputatie, een hoge autoriteit en een relevant onderwerp in relatie tot het onderwerp van jouw website. Hoe meer context een link heeft, des te beter dat is. Idealiter wordt een link verwerkt in een stuk kwalitatieve, relevante content zoals een goede gastblog. De zoekmachine is in de loop der jaren een stuk geavanceerder geworden en wil altijd zoveel mogelijk weten hoe informatie geïnterpreteerd moet worden.
Kan ik nog steeds links kopen?
Links kopen kan nog steeds een prima strategie zijn. Het is namelijk niet eenvoudig om zomaar ergens een link te krijgen. Wil je een link verkrijgen bij een goede partij, dan zul je waarde moeten bieden. Veel site-eigenaren kennen de waarde van backlinks en verkopen deze daarom dan ook. Wees echter altijd kritisch in waar je een link aanschaft. Zorg ervoor dat het een link is van goede kwaliteit en op een site die relevant is voor die van jou.
0 Comments
Leave a comment