Je zou waarschijnlijk wel elke vorm van online marketing in willen zetten om te werken aan je naamsbekendheid of meer omzet te genereren. Veel bedrijven moeten echter keuzes maken. Wanneer het marketingbudget niet tot aan de hemel reikt, betekent dit vaak dat je een keuze zult moeten maken uit verschillende vormen van marketing. Content marketing en Google Ads zijn twee vormen die zeer populair zijn. Maar welke vorm moet je kiezen?
Wat is content marketing?
Content marketing is het genereren van meer bezoekers, aandacht, naamsbekendheid en/of omzet door middel van het publiceren en verspreiden van content. Het is een laagdrempelige vorm van marketing die over het algemeen als iets minder “opdringerig” wordt beschouwd dan veel andere vormen van marketing.
Dit komt omdat het bij content marketing vaak draait om storytelling. De content bevat soms echt wel een commerciële boodschap of een call to action. Maar een goed stuk content voegt vooral waarde toe voor de lezer. Het is interessant om te lezen of levert de lezer iets op.
Content marketing kan worden toegepast op een eigen platform, zoals een eigen website/blog en worden doorgeplaatst op eigen social media kanalen. Het is echter ook mogelijk om content te plaatsen of te laten verspreiden op platforms van derden. Hier moet meestal voor worden betaald.
Wat is Google Ads?
Met Google Ads kun je op diverse manieren verschillende soorten advertenties tonen aan je doelgroep, om zo beter gevonden te worden en je doelstellingen te realiseren. Wat die doelstellingen zijn, bepaal je zelf: meer websitebezoek, offerte-aanvragen, product-aankopen, contactinformatie achterlaten, apps downloaden: het kan allemaal.
Twee populaire manieren van adverteren via Google Ads zijn een search campagne en een display campagne. Met een search campagne kunnen uitgebreide tekstadvertenties in de zoekmachine worden vertoond. De advertenties worden geactiveerd wanneer gebruikers door jou gekozen zoekwoorden gebruiken. Met display advertenties kun je met banners adverteren door het hele netwerk van Google, waaronder ook op Youtube en in apps.
Google Ads biedt diverse manieren om te betalen. Veel gebruikte manieren zijn betalen per klik (CPC) of betalen per duizend impressies (CPM, bij display).
Wat is meer geschikt voor mij?
Zowel content marketing als Google Ads kunnen, mits goed ingezet, zeer doeltreffende vormen van marketing zijn. Er zijn echter wel verschillen. Ben je op zoek naar direct succes, dan is Google Ads wellicht de beste keuze. Wil jij je richten op succes op de langere termijn, dan is content marketing zeer geschikt. Onderstaand de belangrijkste voor- en nadelen:
De voordelen van Google Ads:
+ Direct zichtbaar, direct resultaat boeken
+ Eenvoudig de juiste doelgroep bereiken
+ Goede controle over je advertentiebudget
De nadelen van Google Ads:
– Beheer van campagnes kost tijd
– Verstand van het programma en marketing zijn op z’n minst een pre
– Veel concurrentie kan leiden tot hoge kosten
De voordelen van content marketing:
+ Het is in de basis gratis
+ Perfect om meer over je bedrijf te vertellen
+ Uitstekend voor SEO op de lange termijn
De nadelen van content marketing:
– Bereik kan tegenvallen op het eigen kanaal
– Het kan tijd nodig hebben om resultaten te boeken
– Goede content maken, is een vak
0 Comments
Leave a comment