Als het gaat om sales en marketing is er niets dat jouw kansen op succes sneller doet afnemen dan een gebrek aan nieuwe leads. Met leads bedoelen we de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten en diensten en die de intentie hebben om in de toekomst hier gebruik van te maken. Dit leads zijn essentieel voor jouw bedrijf. Zonder dit soort mensen zul je merken dat je inkomen en winst opdrogen. Het is om deze reden dat leadgeneratie marketing anno nu zo belangrijk is voor ieder bedrijf. Het behoort tot de belangrijkste marketing activiteiten van dit moment en het is één van de bouwstenen om interesse in je bedrijf op te wekken.
Leadgeneratie marketing is iets wat je zelf kunt uitvoeren, maar anno nu zien we dat veel bedrijven er voor kiezen om hun leadgeneratie over te dragen aan een specialist die meerdere jaren aan ervaring heeft als het gaat om het aantrekken, verbinden en verzorgen van nieuwe en toekomstige leads. Wanneer de leads eenmaal binnen zijn, worden ze overhandigd aan je bedrijf. Het is nu aan jou om contact te leggen en de deal te sluiten. Diverse soorten websites maken het gemakkelijker om leads te genereren. Een goed voorbeeld hiervan is Facebook, waarbij Lead Ads mogelijk zijn. Zo kunnen mensen eenvoudiger info verzamelen om meer mee te doen. Hieronder vertellen we je meer over wat leadgeneratie marketing inhoudt en hoe het er aan bij kan dragen om je bedrijf te laten floreren binnen jouw competitieve segment.
Leadgeneratie marketing in een notendop
Leadgeneratie marketing is het process waarbij diverse marketing strategieën ontwikkeld en geïmplementeerd worden met als hoger doel het aantrekken en behouden van potentiële nieuwe klanten. Deze nieuwe klanten staan ook wel bekend als leads. De beste leadgeneratie marketing campagnes krijgen het niet alleen voor elkaar om nieuwe leads nabij te brengen, maar ze worden meer dan dat. Ze worden loyale bezoekers van jouw bedrijf. Als ze eenmaal aantonen interesse te hebben om klant bij jou te worden, en dit al vanaf het eerste contactmoment duidelijk is, dien je er alles aan te doen om deze nieuwe lead niet verloren te laten gaan. Elke soort leadgeneratie marketing is anders omdat iedere lead anders is. Dit vereist flexibiliteit en een continu andere aanpak. Zo zijn er grote verschillen tussen B2C (Business to Consumer) bedrijven en B2B (Business to Business) bedrijven.
Wat zijn de verschillen tussen B2C en B2B leadgeneratie marketing?
B2B leadgeneratie marketing is gericht op degenen die de beslissingen maken bij andere bedrijven. Bij B2C ligt de focus juist op het contact maken met consumenten. Laten we B2B leadgeneratie marketing in wat meer detail bespreken. Een goed voorbeeld hiervan is een gratis trial waar je als bedrijf gebruik van kunt maken. Wellicht ben je hierop geattendeerd via email marketing of social media marketing. Nadat jouw bedrijf voor korte tijd gratis gebruik heeft gemaakt van deze zakelijke software, kan er besloten worden om een betaald abonnement af te sluiten. Als bedrijf leg je zo contact met andere bedrijven en haal je een lead hopelijk definitief binnen.
B2C leadgeneratie marketing is anders. Je dient hierbij consumenten op een persoonlijk niveau aan te spreken. Een meer persoonlijke aanpak is daardoor vereist. Omdat ieder persoon uniek is, zul je hierdoor een veel flexibelere aanpak nodig hebben in vergelijking met B2B leadgeneratie marketing. Een goed voorbeeld van B2C leadgeneratie marketing zijn kortingen en exclusieve extra’s als je als klant een account aanmaakt bij een bedrijf. Dit verhoogt ook de kans dat een lead daadwerkelijk wordt omgezet in een betalende klant.
Alhoewel B2C en B2B leadgeneratie marketing op veel fronten verschillen van elkaar, onder meer omdat ze gericht zijn op een verschillende doelgroep, hebben beide soorten marketing wel als doel om meer nieuwe klanten te creëren. Dit doe je door de aandacht van je lead te trekken. Dit kan met een boodschap, maar je kunt hen ook iets bieden zoals een uniek product of een mooie korting. Na deze eerste stap zorgt een op maat gemaakte aanpak en persoonlijke communicatie er voor dat mensen zich fijn bij jouw merk voelen en wellicht iets willen kopen. Zo kunnen leads snel worden omgezet in betalende klanten. Deze klanten kunnen vervolgens loyale klanten worden. Interactie met je klanten is hierbij van groot belang. Alle digitale kanalen die je hierbij tot je beschikking hebt, kunnen hieraan bijdragen.
Welke leadgeneratie marketing strategieën kun je proberen?
Het mooie aan leadgeneratie marketing is dat het een tak van marketing is die steeds belangrijker is geworden en hierdoor flink gegroeid is. Er zijn veel mogelijkheden en daardoor zijn er ook diverse strategieën die je op dit vlak kunt toepassen vandaag de dag. Natuurlijk is er geen perfecte one size fits all oplossing voor ieder bedrijf, maar alsnog kan het de moeite waard zijn wat de beste manieren zijn om nieuwe leads te genereren. Dit kan bijdragen aan het behalen van je doelen. De volgende leadgeneratie strategieën zijn het proberen waard.
1. SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization. Als jouw bedrijf beschikt over een eigen website, is het van belang dat je goed te vinden bent via zoekmachines zoals Google. Dergelijke zoekmachines ranken vaak bedrijven op basis van zoekwoorden. Het optimaliseren van je website met behulp van dergelijke keywoorden is een goede manier om nieuwe leads aan te trekken en hoger te eindigen in zoekresultaten. Dit verbetert je algehele vindbaarheid. Let hierbij wel op dat een nadeel van SEO is dat het wat tijd en moeite kost om dit op gang te krijgen. Het zal niet zo zijn dat je website meteen hoog rankt. Je zult continu nieuwe content moeten toevoegen en in de gaten moeten houden wat wel en niet werkt. Zo blijf je content aanpassen totdat alles geoptimaliseerd is.
2. PPC marketing
PPC marketing staat voor Pay Per Click marketing. Pay Per Click houdt in dat je pas betaalt voor een advertentie als deze ad veel kliks richting jouw website genereert. Dit is een snelle manier om nieuwe leads aan te trekken, maar het kost je wel wat. Tegelijkertijd hangen deze kosten samen met de efficiënte van de ad. Als iets niet goed werkt, ben je dus relatief weinig geld kwijt. Werkt een ad wel goed, dan kost het je meer maar het genereert ook meer leads en ook meer conversie. PPC marketing kan uitgevoerd worden via Google, bijvoorbeeld Google Ads, maar ook via diverse social media sites. Probeer hierbij continu in de gaten te houden of de kosten het nog wel waard zijn en of er manieren zijn waarop je minder geld hoeft te spenderen en toch meer leads kunt genereren. Vooral binnen branches met relatief weinig concurrentie kan PPC marketing een interessante optie zijn.
3. Linkbuilding
Met linkbuilding bedoelen we links naar de website van jouw bedrijf vanuit andere websites. Hierbij wil je dat de links geplaatst worden op sites van websites die een goede reputatie hebben onder je doelgroep en hierdoor dus meer autoriteit bezitten. Kwalitatieve links zijn belangrijk. Je kunt hiervoor andere websites benaderen, maar je kunt dergelijke links ook verdienen door kwalitatief hoogstaande content te plaatsen. De kwaliteit van je content bepaalt hoe veel je gedeeld wordt. Linkbuilding hangt vaak samen met SEO, onder meer omdat er met behulp van zoekwoorden moet worden ingespeeld op de algoritmes van zoekmachines. Bovendien versterken dergelijke links het vertrouwen dat algoritmes hebben in jouw site, met een hoger zoekresultaat als gevolg. Het heeft even de tijd nodig, maar je zult zien dat ook linkbuilding kan bijdragen aan het genereren van meer leads.
4. Leadgeneratie met behulp van email marketing
Ook email marketing kan ingezet worden om meer leads te genereren. Email marketing kan inmiddels al als oud getypeerd worden, aangezien het al zo’n 25 jaar wordt ingezet. Tegelijkertijd zijn de tijden veranderd. Waar mensen vroeger iedere mail opende die aan hen werd gestuurd, is dit tegenwoordig wel anders. Je hebt als bedrijf iets nodig om mensen er toe te verleiden hun mail te openen. Ook moet een mail een duidelijk doel hebben. Een te algemene mail verdwijnt al snel in de prullenbak, en het laatste dat je wilt is dat jouw bedrijf als spam gemarkeerd wordt. Een goede headline is daarom van belang. Mensen weten hierdoor wat ze kunnen verwachten en openen hierdoor sneller een mail. Dit vergroot ook de kans dat ze gebruik maken van wat je biedt in de mail, bijvoorbeeld een korting. Dat leidt weer tot nieuwe leads.
Optimalisatie van de conversie
Leads genereren is meer dan alleen het ontdekken van potentiële nieuwe klanten. Je wilt niet alleen dat zij je bezoeken, maar je wilt ook dat ze een actie ondernemen. Soms kan het hierbij gaan om het bestellen van een product, maar ook het aanmelden voor de nieuwsbrief kan hier toe behoren. Met behulp van Conversion Rate Optimization (CRO) wordt getracht om jouw website of landingspagina te optimaliseren. Deze optimalisatie vindt plaats door goed te letten op hoe bezoekers zich gedragen op jouw website.
Stel dat er weinig conversie is. Het gedrag van bezoekers op jouw site kan je vertellen waard dit aan ligt. Vervolgens onderneem je stappen om mensen er beter toe te verleiden om een actie te ondernemen en de CRO te verhogen. Het is niet voor niets dat CRO marketing een groot onderdeel is geworden van hoe bedrijven sales en winst verhogen. Hierbij kan gefocust worden om macro-gesprekken, waarbij een klant een transactie aangaat die te maken heeft met het hoofddoel van jouw website of een specifieke pagina. Maar er zijn ook micro-gesprekken, waarbij de focus ligt op een andere activiteit. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om het inschrijven voor de nieuwsbrief.
Maak daarom van leadgeneratie marketing een prioriteit
De hierboven genoemde tactieken zullen een enorme boost geven aan het genereren van nieuwe leads. Je zult merken dat je meer en meer nieuwe klanten naar je bedrijf weet te lokken. Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om alle bovenstaande strategieën toe te passen, maar dat is wellicht wat veel. Het is slimmer om je eerst te focussen op één of twee tactieken die het beste aansluiten bij jouw branche. Bekijk hoeveel leads dit genereert en bepaal vervolgens of je het hierbij houdt of dat je nog meer van de bovenstaande tactieken gaat toepassen.
Leadgeneratie marketing is een intense vorm van marketing. Het is wellicht te intens om te combineren met je dagelijkse werkzaamheden. Je wilt je liever focussen op je core business. Bovendien beschikt niet zomaar ieder bedrijf over een team dat gespecialiseerd is in leadgeneratie marketing. Daarom kan het de moeite lonen om een specialist van buitenaf in te huren om veel meer leads voor je te genereren.
0 Comments
Leave a comment