De feestdagen zijn over het algemeen een drukke tijd. Mensen kopen laat nog cadeaus die ze snel willen ontvangen, ze maken plannen om op vakantie te gaan, ze gaan leuke dingen doen met hun familie en meer. Naast de leuke dingen is dit ook een stressvolle tijd. Helaas is dit stress effect de laatste jaren versterkt door de Corona pandemie. In plaats van blijheid tijdens de feestdagen is er vooral stress.
Voor bedrijven is dit sowieso een stressvolle tijd, met of zonder Covid. Er komen veel orders binnen, waarvan er veel last minute zijn. Er zijn genoeg ondernemingen die compleet overwerkt raken om alles maar bij te houden, maar er zijn ook genoeg bedrijven die een soort winterslaap ondergaan omdat er tijdens de feestdagen zo weinig wordt verkocht. Dit laatste komt vooral als vakantie marketing niet gedaan wordt of te laat uitgevoerd wordt. Hierdoor verlies je de mogelijkheid dat mensen bij je gaan shoppen voor de feestdagen.
Het goede nieuws is dat je met een goede planning in combinatie met een marketing strategie een hoop kunt bereiken. Je moet je klanten tijdens deze periode verleiden om niet alleen iets te kopen, maar ook om bijvoorbeeld je feestdagen kortingen door te verwijzen naar bekenden. Vakantie marketing kan je hierin bijstaan.
Kerstmis: één van de drukste tijden van het jaar
Kerstmis is in Amerika misschien nog wel groter dan in Nederland. Dat zien we ook terug aan de algehele sales in de kleinhandel. In 2020 bereikte dit een niveau van 789.4 miljard dollar. Dit was een stijging van 8.3%. Maar tussen de 25% en 30% van de bezoekers kopen hun aankopen al in november. Relatief weinig mensen kiezen er dus voor om op tijd al hun inkopen voor de feestdagen te doen. De meerderheid, tussen de 60% en 65%, doet hun aankopen de week voor kerstmis. Dit is dus een uitstekende week om bijvoorbeeld met kortingen te strooien, om op deze manier meer sales te genereren. Hieronder zetten we vijf tips op een rij die je hierbij kunnen helpen.
Ken je segment
Geen enkel bedrijf is hetzelfde. Het kan simpelweg zo zijn dat jouw onderneming meer of minder geschikt is voor dit soort feestdagen sales dan anderen. Laten we wederom Amerika als voorbeeld nemen. Gemiddeld spendeert een huishouden tussen de 1.400 en 1.600 dollar gedurende de kerstdagen. Tussen de 500 en 550 dollar hiervan wordt gespendeerd aan cadeaus. De rest gaat naar zaken zoals kleding, reizen, voedsel, decoraties en entertainment. Dit toont eens te meer aan dat je niet per se geschenken of producten van die aard hoeft te verkopen om te kunnen profiteren van de feestdagen. Verkoop je diensten, dan is het wellicht wel wat lastiger om meer sales te genereren. Tegelijkertijd zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om tijdens de feestdagen vouchers aan te bieden die iemand na de feestdagen bij je kan inruilen voor korting op je diensten.
Doe een unieke aanbieding tijdens de feestdagen
Hoe succesvol je feestdagen zullen zijn als bedrijf, zal afhankelijk zijn van de mate waarin jouw marketing campagne opvalt ten opzichte van je concurrenten. Dit doe je door manieren te vinden waardoor jouw bedrijf beter blijft hangen bij mensen. Je kunt hier beter al voor de feestdagen mee beginnen, zodat mensen weten dat ze bij jouw bedrijf terecht kunnen. Eén van de manieren waarop je dit kunt doen, is door mensen iets nieuws aan te bieden. Hierbij kan het gaan om een geheel nieuw product, maar je kunt ook kiezen voor een al bestaand product dat je bijvoorbeeld in een grotere kwantiteit verkoopt of je voegt kleine geschenken toe als extraatje aan een product. Zo ontdek je snel genoeg wat wel en niet de aandacht trekt van de klant.
Maak gebruik van je meest effectieve kanalen
Als bedrijf gebruik je tegenwoordig diverse kanalen om je onderneming aan de man te brengen. Vroeger plaatste je een advertentie in de krant of betaalde je voor een reclame op TV, maar je kunt anno nu ook veel mensen bereiken via het internet en via social media. Waarschijnlijk maak je gebruik van veel van deze kanalen, maar analyses kunnen je vertellen welke kanalen het beste zijn in het bereiken van (nieuwe) klanten. Maar daarom voor en tijdens de feestdagen gebruik van je meest effectieve kanalen. Bekijk de statistieken en baseer hierop je beslissing. Je zou zelfs tijdens dit seizoen nieuwe platforms kunnen testen. Maar tegelijkertijd is het slim om gebruik te maken van kanalen die in het verleden hun succes hebben bewezen.
Een goede voorbereiding voor je team is het halve werk
Voor klanten zijn er weinig zaken meer vervelend dan wanneer ze iets willen kopen en het vervolgens niet kunnen krijgen. Als bedrijf is het daarom van belang dat, als je reclame maakt met bijvoorbeeld kortingen of leuke extra’s, dat je ook alle bestellingen kunt voldoen. Anders gaat dit je klanten kosten. Het is daarom van belang dat je teams optimaal op elkaar afgestemd zijn. Als de afdeling marketing met extra’s strooit waar de rest niets van af weet, zal dat leiden tot problemen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Anders kan dit schade berokkenen aan de reputatie van je bedrijf.
Blijf in contact met nieuwe klanten
Nieuwe sales zijn soms gelijk aan nieuwe klanten. Je hebt hen bijvoorbeeld weten aan te trekken met een mooie korting of een leuk extraatje. Tijdens de feestdagen trek je geregeld nieuwe klanten aan, maar je wilt ook deze nieuwe klanten behouden. Het is daarom van belang dat je een connectie met hen weet te behouden. Dit is best een uitdaging, dat geven wij toe. De feestdagen zijn een drukke tijd, en hierdoor zien we dat veel bedrijven vergeten om contact te leggen met deze nieuwe klanten. Hierdoor verlies je een relatie met deze klant voordat deze goed en wel begonnen is. Dit kost je sales.
In het verleden is bewezen dat het verkrijgen van nieuwe klanten zo’n vijf maal duurder is in vergelijking met het behouden van je huidige klanten. Tegelijkertijd zijn de feestdagen een goede manier om nieuwe klanten aan te trekken. Daarom is het extra van belang om de contact informatie van een klant te verkrijgen. Dit stelt je tijdens het nieuwe jaar in staat om contact te leggen en eventueel een nieuwe klant aan je te binden. Iets simpels als een bedankje kan genoeg zijn om een nieuwe klantrelatie te starten. Je kunt ook kiezen voor een leuke korting of ander extraatje, om zo hun loyaliteit richting jouw merk te versterken. De feestdagen zijn stressvolle tijden voor bedrijven, maar met een goede voorbereiding kun je deze stress beter het hoofd bieden. Denk goed na over hoe je op de feestdagen inhaakt en hoe je nieuwe klanten wilt aantrekken, en je zult zien dat je het meeste uit deze dagen kunt halen.
0 Comments
Leave a comment