Hoewel inbound marketing veel goedkoper kan zijn dan traditionele outbound marketing, zoals advertenties en cold calling, geven veel marketingmanagers aan dat hun content marketing niet erg effectief is. Hoe kan dat? Waarom gaan er kennelijk vaak dingen mis bij content marketing? De belangrijkste reden: het is gewoonweg niet makkelijk. In dit artikel kijken we naar vier missers op het gebied van content marketing, en de bijbehorende oplossingen.
1. Content marketing heeft tijd nodig
De resultaten van content marketing zie je niet van de ene op de andere dag. En veel mensen missen het geduld om daarop te wachten. Content marketing gaat over het ontwikkelen van een band met je clientèle, over vertrouwen. Dat kost tijd. Je publiek moet je leren kennen. Bovendien kan het even duren voor de zoekmachines je goed geschreven, inhoudelijk relevante teksten hebben opgepikt en er verkeer van hoge kwaliteit naar je website ontstaat. Verwacht dus niet ogenblikkelijk resultaten en zorg dat je een strategie hebt die zeker een jaar overspant. Evalueer elke maand of je op de goede weg bent of niet.
2. Focus en aandacht voor detail zijn essentieel
Sommige mensen zetten deze twee zaken niet genoeg op de voorgrond. Een goed doordachte strategie voor content marketing vereist focus en een aandacht voor detail waar niet iedereen over beschikt. Als je bijvoorbeeld wilt bloggen als onderdeel van je marketingstrategie, moet je hierop letten:
- je moet uitzoeken en begrijpen wat je doelgroep zoekt, en daar moet je actie op ondernemen;
- elk blogartikel moet serieus gericht zijn op de behoeften van je doelgroep;
- er moeten echt regelmatig nieuwe artikelen verschijnen om je doelgroep aandachtig en betrokken te houden want wie zijn regelmaat verliest, verliest zijn lezers.
- Houd dus je doel in het oog. Zorg voor de juiste persoon op de juiste plaats om je aandacht gericht te houden op de kwaliteit van je inhoud.
3. Je hebt creativiteit nodig
Niet iedereen is creatief, althans niet zomaar vanzelf. Iedereen heeft de mogelijkheid om goede inhoud te leveren, maar sommige mensen gaat het natuurlijker af dan anderen. Daarbij moet je ook nog eens je merk vertegenwoordigen met woorden, met inzicht en spitsvondigheid – en natuurlijk in correct Nederlands. Dat is gewoon niet iedereen gegeven. Bij content marketing moet je ook nog eens vaak creatief zijn onder druk, om op tijd je volgende uiting klaar te hebben. Een oplossing is om een goede tekstschrijver in te huren met ervaring op dit gebied.
4. Je hebt data en analyses nodig
Om een lijn uit te stippelen, te zien waar je staat, en waar en hoe je moet bijsturen, is het nodig gegevens over je bedrijf en je website te verzamelen en deze te analyseren. Anders loop je achter de feiten aan of reageer je op kortetermijnontwikkelingen met kortetermijnoplossingen, zonder methodiek. Dit kun je opvangen door analysesoftware te gebruiken, en week- of maandrapporten op te stellen of hiervoor een specialist in de arm te nemen.
Als je geduldig, vastberaden, slim en creatief bent, en je strategie kunt onderbouwen met objectieve gegevens, is content marketing een geweldig middel om aan klantenbinding te doen.
0 Comments
Leave a comment