Wat is het eerste op je webpagina waar je bezoekers naar kijken? Je logo, de inleiding, een plaatje bovenaan de pagina? Nee: de kop! Veel van de bezoekers op je website hebben je titel al gezien nog voordat ze ook maar op je site zijn; in de zoekresultaten. Zoekmachines gebruiken (onder andere) de titel om te bepalen op welke plek je in die resultaten verschijnt. En mensen bepalen op basis van de getoonde titel in die lijst of ze op de link naar jouw pagina klikken, of op die van de concurrent. Een goede kop boven je webpagina is dus dubbel belangrijk.
Zoek de drijfveer
Wat beweegt de mensen die jij aan wilt spreken? Zoeken ze iets? (Vind hier je ideale partner!) Zijn ze ergens bang voor? (Nooit meer een nieuwtje missen?) Vraag je af waarom mensen jouw pagina zouden bezoeken. En waarom kunnen ze daarvoor op jouw pagina beter terecht dan op een andere? Probeer ze dat in één zin uit te leggen. Voilà, je hebt een kop. Misschien moet je daar nog wel een beetje aan schaven. Bijvoorbeeld door hem vragend te maken. Een vraag maakt nieuwsgierig, waardoor de lezer in je tekst op zoek zal gaan naar het antwoord.
Zet de zoekmachine in
We hadden het er al over in de eerste alinea; de zoekmachines. Door zoekwoorden in je titel te gebruiken, maak je je pagina goed vindbaar. Het is mooi als je je zoekwoord aan het begin van de zin kwijt kunt, maar wring je niet in onnatuurlijke bochten om dat voor elkaar te krijgen. Want een kromme of ingewikkelde zin nodigt weer niet uit tot aanklikken. Typ je zoekwoorden eens in de zoekmachines in, kijk welke resultaten je krijgt en ga na op welke link je zelf zou klikken en op welke niet. Hoe komt dat? Wat is er zo goed aan de link die wel uitnodigt?
Houd het kort
Te lange zinnen worden door de zoekmachine afgebroken in de resultaten. Bing hanteert zo’n korte ruimte dat vrijwel alle titels eindigen in drie punten. Bij Google kun je doorgaans tussen de zestig en zeventig tekens kwijt. Hoeveel precies is niet aan te geven, dat hangt van de breedte van de gebruikte letters af; een m en een w nemen meer ruimte in dan een i of een l. Voor mensen die de zoekresultaten scannen, valt een korte, krachtige titel op. Dat nodigt uit tot aanklikken.
Gebruik getallen
7 kilo afvallen in 4 weken. 10 manieren om rijk te worden. 5 tips voor pakkende titels. Uit onderzoek blijkt, dat getallen de aandacht trekken. Cijfers werken daarbij beter dan voluit geschreven getallen. ‘5 tips’ springt meer in het oog dan ‘vijf tips’. Oneven getallen zouden daarbij meer aangeklikt worden dan even getallen, waarschijnlijk omdat oneven getallen minder ‘bedacht’ overkomen. Combineer je getal met een aanprijzing door bijvoorbeeld een overtreffende trap te gebruiken, maar overdrijf het gebruik daarvan niet. ‘De 5 beste tips voor pakkende titels’ is dus beter dan ‘5 tips’, maar ‘De 5 allerbeste tips ooit voor de pakkendste titels’ wordt schreeuwerig en stoot eerder af. Succes!
0 Comments
Leave a comment