Aug 2017
...

Long tail keywords voor een beter rendement

Gepost in: Aug 2017 door Hendrik

Wie zich verdiept in SEO oftewel het optimaliseren van teksten voor zoekmachines, komt al gauw de aanduidingen short tail keywords en long tail keywords tegen. Wil je weten wat dat nu precies inhoudt, en waar je het beste op in kunt zetten bij het schrijven van je teksten voor het web? Hieronder leggen we de basis van deze begrippen voor je uit.

Wat is het verschil tussen short tail en long tail keywords?

Short tail keywords zijn korte zoekwoordcombinaties, van één of twee woorden. Het zal geen verbazing wekken dat long tail keywords dan lange combinaties van zoekwoorden zijn, van drie of meer woorden. Een voorbeeldje van het eerste: 'tekstschrijver inhuren'. En dan daar tegenover de lange versie: 'tekstschrijver met ervaring in SEO inhuren'. In de lange zoekwoordcombinatie zijn meer details vermeld dan in de korte. Short tail keywords zijn veel minder specifiek.

Meer concurrentie op short tail keywords

Short tail keywords hebben in de zoekmachines heel veel concurrentie. Je kunt je voorstellen dat er heel veel gezocht wordt op combinaties als 'tekstschrijver inhuren' of 'schoenen kopen', en dat heel veel sites deze combinaties gebruiken als zoekwoorden. De concurrentie op 'tekstschrijver met ervaring in SEO inhuren' of 'hardloopschoenen van merk X kopen' is veel lager. Het is dus veel moeilijker om hoog te scoren in de zoekresultaten met short tail keywords dan met long tail keywords. En hoe hoger je scoort, hoe beter je natuurlijk vindbaar bent, hoe meer bezoekers je op je website krijgt.

Betere conversie op long tail keywords

Iemand die zoekt met short tail keywords, is zich vaak nog maar globaal aan het oriënteren. Iemand die in een zoekmachine 'tekstschrijver met ervaring in SEO inhuren' intypt, heeft al een veel preciezer beeld van wat hij of zij wil. De kans dat deze persoon daadwerkelijk een tekstschrijver gaat inhuren, is veel groter dan bij degene die vluchtig op 'tekstschrijver inhuren' zoekt. De conversie, dat wil zeggen de omzetting van het aantal 'hits' naar het aantal opdrachten of verkopen, zal dus veel hoger zijn.

Hoe kom je aan de juiste long tail keywords?

Wil je weten welke long tail keywords je het beste kunt gebruiken? Ten eerste kun je je natuurlijk gewoon afvragen wat mensen intypen die jouw site zouden (moeten) zoeken. Vraag het ook eens aan anderen. Er zijn allerlei hulpmiddelen om zoekwoorden uit te pluizen, maar ook de zoekmachine zelf wijst je al in de goede richting: wat vult deze automatisch aan als je begint te typen? Kijk ook wat er (rechts of onderaan) bij de 'related searches' staat. Zo kom je al een heel eind op weg.

 


new-thum-1
Online Furore
Furore met taal

Wil je furore maken dankzij goede webteksten? Wij schrijven conversiegerichte teksten die smeuïg, prettig leesbaar en doeltreffend zijn. Graag zetten wij ons vermogen tot enthousiasmeren en motiveren in om jouw klanten over te halen tot actie.