Aug 2017
...

Beter één tekstschrijver in de arm, dan tien op het web

Gepost in: Aug 2017 door Hendrik

Een tekstschrijver vinden is niet zo heel moeilijk. Typ 'tekstschrijver vinden' in, eventueel met je plaatsnaam of provincie erbij, en de kans is groot dat je tienduizenden hits krijgt. Er zijn, kortom, immens veel tekstschrijvers en tekstbureaus te vinden in ons taalgebied. Maar hoe weet je welke goed is? Wat is eigenlijk een goede tekstschrijver? Waar moet je op letten als je iemand zoekt die je teksten wilt laten schrijven voor je zakelijke website? Wat mag je verwachten? In dit artikel willen we je wegwijs maken in het woud van webschrijvers.

Kijk in de etalage

Eén ding heb je mee, als je op zoek bent naar een tekstschrijver voor je website; een schrijver is zijn eigen etalage. Kies een paar tekstbureaus of -schrijvers uit en kijk eens naar hun eigen websites. Hoe zien die eruit? Staan er taalfouten in? Staan er onoverzichtelijke lappen tekst op de pagina's? De website van een tekstschrijver is net als de showroom van een keukenhandel: als de kastjes daar al scheef hangen, hoef je er niet op te rekenen dat dit bedrijf ze bij jou thuis wel netjes waterpas zal installeren. Je kunt dus maar beter gelijk rechtsomkeert maken.

Je kunt natuurlijk ook kijken of de stijl je aanspreekt, maar let daarbij wel op: het publiek waarop de tekstschrijver zich richt, is natuurlijk niet noodzakelijkerwijs hetzelfde publiek als waarvoor hij voor jouw website moet schrijven. Een goede schrijver past de schrijfstijl aan de doelgroep aan. De lezer aanschrijven met u of met jij, eenvoudig of technisch taalgebruik – de keuze die de schrijver voor zijn of haar eigen website gebruikt, hoeft niet de jouwe te zijn. Besluit je de schrijver in de arm te nemen, dan maak je dit soort keuzes voor jouw website zelf. Soms kun je een proeftekst aanvragen, ook een goede manier om te zien wat een schrijver kan.

Vakkennis niet vereist

Is het noodzakelijk dat je tekstschrijver alles weet over jouw vakgebied? Het zou natuurlijk mooi meegenomen zijn, maar dat kan lang niet altijd, en het hoeft ook niet. Je tekstschrijver moet wél een expert zijn in het achterhalen van de kennis die hij of zij nodig heeft. Een schrijver moet dan ook interesse hebben in jou en wat je doet, wie je doelgroep vormen, waarom zij juist bij jou aan het goede adres zijn... Wat wil je uitstralen, waar komen de bezoekers van je site vandaan, welke zoekwoorden gebruiken zij om je te vinden? Vervolgens is het de taak van de tekstschrijver om dat allemaal te vertalen in teksten die bij jou en je bedrijf passen, die jouw publiek aanspreken en die jou het beste verkopen.

Werkwijze in de praktijk

Vervolgens wil je weten hoe de tekstschrijver in de praktijk werkt. Neem contact op en leg je vragen voor. Hoe verloopt de communicatie, bijvoorbeeld? Maken jullie een afspraak om elkaar te ontmoeten of gaat alles schriftelijk of telefonisch? Wat is het tarief en wat is daarin inbegrepen? Krijg je teksten aangeleverd en moet je het daar maar mee doen, of krijg je een concept en heb je daar vervolgens inspraak in, waarna jouw terugkoppeling verwerkt wordt – en hoe vaak kan dat proces zich herhalen? 

Betaal je extra voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)?
Hopelijk heb je nu een beter beeld van het uitkiezen van een tekstbureau of tekstschrijver. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.
 


new-thum-1
Online Furore
Furore met taal

Wil je furore maken dankzij goede webteksten? Wij schrijven conversiegerichte teksten die smeuïg, prettig leesbaar en doeltreffend zijn. Graag zetten wij ons vermogen tot enthousiasmeren en motiveren in om jouw klanten over te halen tot actie.