Aug 2017
...

4 tips voor bedrijfsmatig webloggen

Gepost in: Aug 2017 door Hendrik

Wanneer je je als bedrijf wilt onderscheiden, een band met je cliënten wilt onderhouden en beter vindbaar wilt zijn, kun je overwegen een blog bij te houden. Schrijven is echter een kunst op zich, schrijven voor het wereldwijde web heeft daarbovenop nog zijn eigen zaken waar je rekening mee moet houden om goed gelezen te worden. Als je zelf expert bent op je eigen vakgebied, betekent dat nog niet automatisch dat je ook uitblinkt in het schrijven daarover. Daarom geven we hier wat tips.

Noteer je invallen

Zorg dat je altijd iets bij je hebt om ideeën op te schrijven die in je opkomen voor je blog. Die invallen komen immers niet per se op het moment dat je aan je computer gaat zitten om een blogbericht te schrijven, maar vaak op het moment dat je voor je bedrijf bezig bent. Onderweg naar een cliënt of leverancier, terwijl je aan de telefoon iemand vertelt wat je precies doet of terwijl je iemand behandelt in je praktijk, een zending inpakt voor je webshop, iets zit te ontwerpen of aan het maken bent in je atelier of wat je vakgebied dan ook is. Juist op die momenten denk je vaak: “Dit zou ik eens aan al mijn cliënten moeten vertellen!” Schrijf die ideeën op en je hebt altijd een lijstje om op terug te vallen wanneer je aan je blog gaat werken.

Schrijf over wat jou bezielt

Schrijf over jouw vakgebied, daar heb je verstand van en daar word je vast enthousiast van – anders had je er niet voor gekozen, toch? Wat heeft jouw interesse, waar loop jij voor warm? Het is makkelijker om ergens over te schrijven waar je hart voor hebt, dan over een onderwerp dat je niet zo veel kan schelen. Het is daarnaast bijna altijd leuk om iemand met passie ergens over te horen vertellen. Dus ook voor je lezers word je blog leuker als ze jouw eigen enthousiasme eraan af kunnen zien.

Schrijf eerst, orden later

Begin gewoon met schrijven. Schrijf alles op wat er in je opkomt. Maak je nog geen zorgen over opbouw, volgorde of fouten. Laat gewoon je gedachten stromen en zet ze op papier zoals ze komen. Zo, nu heb je tekst, maar die is misschien niet erg samenhangend of, met een beetje geluk, veel te lang. Nu kun je gaan ordenen. Wat is het onderwerp van je tekst? Is dat eigenlijk niet één ding, maar zijn er meer onderwerpen? Gefeliciteerd, je hebt stof voor een aantal artikelen tegelijk. 

Verdeel je tekst; misschien heb je nu twee blogberichten die zo goed als rond zijn, misschien heb je een bericht en een paar aanzetten voor volgende berichten. Sla die op om ze een andere keer af te maken. Zorg dat je per artikel een logische opbouw hebt en een duidelijk afgerond verhaal (tenzij je een deel één en deel twee wilt maken natuurlijk). Bekommer je dan pas om taalfouten, punten en komma's.

Garnering om het af te maken

Zorg voor de randvoorwaarden die zorgen voor lezers: controleer je zoekwoorden, maak vooral een goede titel en gebruik knoppen om je bericht te delen op sociale media. Attendeer mensen op je blog via alle kanalen die je kunt bedenken. Veel lezerspubliek gewenst!
 


new-thum-1
Online Furore
Furore met taal

Wil je furore maken dankzij goede webteksten? Wij schrijven conversiegerichte teksten die smeuïg, prettig leesbaar en doeltreffend zijn. Graag zetten wij ons vermogen tot enthousiasmeren en motiveren in om jouw klanten over te halen tot actie.